واردات کالای انگلیسی به ایران ۱۳۳ درصد افزایش یافت

گروه اقتصادی-به گزارش خبرگزاری تسنیم، بررسی آمارهای تجارت خارجی کشور نشان می‌دهد، در 10 ماهه منتهی به دی ماه سال جاری واردات از انگلیس افزایش داشته است.
بر این اساس واردات از انگلیس در 10 ماهه امسال 900 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش 133 درصدی مواجه شده است. در 10 ماهه نخست سال 95 حدود یک میلیون تن کالا به ارزش 386 میلیون دلار از انگلیس وارد کشور شده بود.
واردات از کشور فرانسه هم در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. فرانسوی‌ها که در سال 95 حدود 800 میلیون دلار به ایران صادرات کرده‌اند، این میزان را در سال 96 به رقم یک میلیارد و 400 میلیون دلار رسانده‌اند که افزایش 76 درصدی را نشان می‌دهد.
بر اساس آمار گمرک در همین مدت، واردات از دیگر کشور اروپایی سوئیس هم با افزایش 62 درصدی مواجه شده و از حدود یک میلیارد دلار در سال قبل، به بیش از یک میلیارد و 700 میلیون دلار در سال جاری رسیده است.


همان‌طور که آمارهای رسمی نشان می‌دهد، در دو سالگی توافق هسته‌ای، برجام زمینه را برای واردات کالا به ایران به ویژه از طرف اروپا تسهیل کرده است، این در شرایطی است که کشورهایی همچون فرانسه و انگلیس در مذاکرات هسته‌ای نقش پلیس بد را بازی می‌کردند.
حالا بعد از برجام، صادرات این کشورها به ایران افزایش یافته است. به عنوان مثال، یک خودروساز فرانسوی، ایران را سومین بازار بزرگ خود در سال گذشته اعلام می‌کند، شرکت نفتی اروپایی توتال هم قرارداد چرب با ما امضا کرده و....
البته پیش از این منتقدان بارها هشدار دادند که برخورد غربی‌ها این موضوع را تأیید می‌کند که آنها قرار نیست در فضای پسابرجام به نفع ایران کار کنند بلکه به فکر استفاده از این موقعیت به نفع خود هستند.
با توجه به این منافع بود که مهرماه امسال وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد حفظ برجام به نفع واشنگتن است و سران کشورهای اروپایی نیز در اظهارات جداگانه، همراستا با اظهارات مقامات آمریکایی مدعی شده‌اند که ضمن حفظ برجام باید با برنامه موشکی و منطقه‌ای ایران مقابله کرد.
همچنین بعد از سخنرانی وقیحانه رئیس‌جمهور آمریکا در همان ایام علیه جمهوری اسلامی و برجام، رسانه‌های خارجی خبر دادند که ترامپ به دوستان فرانسوی و انگلیسی خود توصیه کرده به گرفتن پول‌های کلان از ایران ادامه دهند و لذت ببرند!
بر اساس شواهد موجود، برجام برای اروپایی‌ها منافع اقتصادی زیادی داشته ولی از طرف دیگر هنوز هم کشور ما از منافع برجام آن‌طور که وعده شد بهره‌مند نشده و همچنان با مشکل دریافت درآمدهای نفتی خود دست به ‌گریبان هستیم.
وزیر نفت چندی پیش درباره این موضوع گفته بود که در مسائل بانکی هنوز گیر داریم ولی ربطی به برجام ندارد(!) در حالی که طبق برجام قرار بود تمام تمامی تحریم‌ها اعم از بانکی و غیره برداشته شود اما آن‌طور که پیداست ما هنوز ناچاریم به جای پول نفت خود کالا وارد کنیم و افزایش صادرات از کشورهای اروپایی هم در این چارچوب قابل تحلیل است.